A mi Józsefvárosunk

Keserűgomba [347.]

Azok a boldog szép napok... Tábori történetek.

2023. július 04. - Amijo

Az egészen alap-alapfokú gombaismeret alap-alapelveként azt igyekeztem megértetni az ifjúsággal, hogy háromféle gomba létezik. Vannak azok, amelyeket ismerünk, és tudjuk, hogy ehetőek — ezeket hazavisszük és megesszük. Vannak azok, amelyeket ismerünk, és tudjuk, hogy mérgezőek. Meg vannak azok, amelyeket nem ismerünk (ebből van a legtöbb). Ezeket nem visszük haza és nem esszük meg.

gomba.jpg

Az első kategória egyik alapfajtája a keserűgomba. Vastag, fehér kalapja és tönkje mellett — ami a legfontosabb! — fehér teje te(l)jesen eltéveszthetetlenné teszi. De azért az ifjaknak meg is kellett kóstolniuk. Az a csípős íz nehezen felejthető... erről kapta a nevét, ugyi. De ha az ember vékonyra szeletelve alaposan átsüti, olyan lesz, mint a csipsz. Annyi plusszal, hogy még gombaíze is van.

A gyertyános tölgyesben a keserűgomba közönséges. Ráadásul hosszú a szezonja és a helybéliek nem gyűjtik, tehát a bemutató szinte sosem maradt el. Csak Károly utasította el, hogy megkóstolja — márpedig ő gombát nem eszik, és punktum.

Mígnem egyszer Szőlősardón*, ahol javában sütögettem a tájékozódási gyakorlaton gyűjtött gombákat, egy csillogó szemű tökmag (lehetett tán nyolc éves) oda nem rohant hozzá.

— Nézzed, miket lehet itt enni! Tessék, neked adom. Ugye, milyen finom?

Csillogó szemű kisgyerekeknek nem kezdjük el magyarázni, hogy márpedig mi gombát nem eszünk. Szájába vette hát, és majszolgatni kezdte. A következő percben egy lábujja csücskéig felháborodott Károly tűnt fel mellettem a tűznél (volt vagy harminc fok árnyékban, nekem meg raknom kellett és sütnöm kellett; úgy kivoltam, mint az, aki nagyon kivan).

— De hiszen ez finom!
— Igen, azért esszük.
— Olyan, mint a csipsz! És még plusz íze is van!
— Igen, ezt magyarázom a kölyköknek hetedik éve.
— Akkor nekem miért nem mondtad??!
— Neked is mondtam, turnusonként átlag kétszer. Az idáig több mint húsz alkalom.
— No mindegy...

— Fiatalok! Most mindenki fölmegy a hegyre, és hoztok még ilyen gombát, amennyi belefér!

A következő két napra programjaim úgymond "törlődtek". Az ifjak a környező dombokon gyűjtötték a keserűgombát, én meg ott álltam az udvar végében, és sütöttem. Mondtam már, hogy harminc fok volt árnyékban (tehát más helyeken)?

Fügedi Ubul

*1992-től több mint tíz éven át 6-16 éves angyalföldi, erzsébetvárosi és józsefvárosi gyerekeket táboroztattunk nyáron, több turnusban a Borsod megyei Perkupán, ill. a közeli Szőlősardón.

A bejegyzés trackback címe:

https://mijozsefvarosunk.blog.hu/api/trackback/id/tr7218160330

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása