A Sorompó
Mindenszentekkor és Halottak Napja alkalmával szinte mindenki felkeresi a temetőket, hogy megemlékezzen elhunyt szeretteiről. És persze nem lepődünk meg, hogy a temetők bejáratainál sorompók vannak. Viszont azt nem sokan tudják, hogy a Fiumei úti „Kerepesi Temető” bejáratánál nem is olyan rég, 2016 májusában szereltek fel sorompót – mely még a Szigony Rally ezen epizódjában is feltűnik. De azt szerintem nem sokan tudják, hogy mi is volt e sorompó felszerelésének valódi oka.
Ugyanis e sorompó felszerelése annak következménye hogy az Önkormányzat még 2012-ben fizetőövezetté tette mindazt, ami a Fiumei út, a Népszínház utca és a Rákóczi út között van (a „Pápa tér” és környékét). „Természetesen” az érintett terület lakossága érdekében, olyan indokok alapján, melyek teljesen megalapozottak voltak és még ma is azok. Az már egy másik kérdés, hogy amikor a Szegregátum* kapcsán merültek fel ugyanezen problémák, akkor „a Hivatal munkatársai nem tapasztalták a jelzett problémákat.”
Szóval: 2012-ben döntöttek arról, hogy 2013. január 1.-től parkolási fizetőövezet lett az érintett terület. Persze a fizetőövezetté tétel előkészítése is volt olyan „profi”, mint a 2014 választási év kampányidőszakában a Magdolna, a Szigony, a Losonczi negyedek, és részben az Orczy negyed bevonása a parkolási fizetőövezetbe. Ugyanis úgy tűnik, hogy az „illeté- kesek” nem néztek rá a térképre – és nem vették észre pl. a Balesetit, az OTI Székházat és a Fővárosi Gázművek központi ügyfélszolgálatát, vagy a GYIVI-t az Alföldi utcában.
Mindezek nagy ügyfélforgalmat bonyolítanak le. A Balesetiről tudható, hogy sérültek, betegek és hozzátartozóik – ha nem mentővel vagy betegszállítóval érkeznek, akkor autóval nekik csak fizetős parkolóhely jut. Épp elég botrányosság és gyalázatosság lett közismert – ahogy az, hogy a JPSZ eleinte nem volt képes (vagy nem volt hajlandó?) kezelni a fennálló helyzetet (amikor pl. beteg hozzátartozóját hozó sofőr kocsiját bírságolták, rosszabb esetben kerékbilincselték). Aztán azon (látszat)intézkedés született, miszerint ha a megbírságolt sofőr pár napon belül elmegy a JPSZ ügyfélszolgálatára, és ott bemutatja az ambuláns lapot, akkor elengedik a bírságot. Tudom, nincs jó megoldás erre a problémakörre – de az is egy európaiatlan helyzet, hogy egy ilyen nagy kórházhoz ne legyen olyan és elegendő parkolóhely, ahol a látogatók, a beteget kontrollra vagy ellátás végett a Balesetibe szállító autós hozzátartozók meg tudnának állni. Mert az sem állapot, amikor a Baleseti előtt a Fiumei út szervizútján, vagy épp a Dologház utcában „második sorban” parkolnak – vagy van, amikor a járdán, szabályosan az úttest szélén, és még emellett „második sorban” is parkolnak.
És akkor még ott van az „OTI Székház”, ahol a BFKH Nyugdíjbiztosítási Igazgatósága, a NYUFIG egynéhány részlege, a BFKH és az NRSZH egyik ügyfélszolgálata, okmányablakok működnek/működtek… aztán 2012 novemberében még ebbe az épületbe költözött át az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság teljes állománya és szervezete is. Nem tudom, hogy hányan tudják: az OTI Székházban jelenleg kb. 2 ezren dolgoznak! És akkor még szó sem esett azokról, akik ügyfélként érkeznek ebbe az igazgatási épületbe – sokan autóval. 2013. január 1.-től mind az autóval érkező ügyfeleknek, mind az itt dolgozóknak is fizető- övezet lett az OTI Székház által határolt összes parkolóhely. Persze ezt a tényezőt sem vette figyelembe mind az Önkormányzat, mind a JPSZ a fizetőövezet kiterjesztésekor.
Szokott emberi mechanizmus: keresi a legközelebbi ingyenes lehetőséget. Eleinte ott volt a Teleki tér – addig, amíg az északi (a Fiumei útra merőleges) szervizútja is fizetőövezet lett egy hideg januári napon. Majd a táblák vándorlása által a Fiumei út szervizútja lett „lopa- kodó üzemmódban” fizetőövezet a Népszínház utcáig. Trükkös volt a dolog: egyik reggel még az egyik sarkon volt a „fizetőövezet vége” tábla, délután már a másik sarkon – következő délután már a harmadik sarkon… suttyomban és alattomban mindig arrébb téve egy-egy sarokkal. Aztán 2013 februárjában a Népszínház utca LIDL-el szembeli oldala is fizetőövezet lett... Úgyhogy 2013 elején alaposan sasolni kellett, hogy hol is vannak aktuálisan azok a „fizetőövezet kezdete-vége” táblák.
Aztán 2013 nyarára/őszére a Teleki tér felújítása miatt megszűnt a Magdolna-Dobozi kereszteződéséből nyíló szervizút, illetve túlzsúfolt lett a Dobozi utca parkolás szempontjából, az OTI Székház autóval járó dolgozói felfedezték az épülettel szemben a Temetőt. Tudom, csúf dolog egy temetőt – pláne a Nemzeti Sírkertet – parkolónak nézni, de az agglomerációból autóval bejárók inkább a temetőben oldották meg a parkolást, mint a jóval messzebb lévő Dobozi utcában, vagy az Aréna Plázában. Így aztán éveken át ment a temetőben való parkolás – ami olyan szinten fajult el, hogy az OTI Székház dolgozói közül kb. kétszázan (!) parkoltak rendszeresen a Kerepesi Temetőben.
Ebből a napi több mint kétszáz, rendszeresen a temetőben parkoló autóból és sofőrjeiből lett elege a Nemzeti Örökség Intézetének (NÖI) 2016 tavaszára. Ugyanis nem hallgattak a „szép szóra” azok, akik vagy munkájuk, vagy ügyintéznivalójuk miatt ingyen parkolónak nézték a temetőt. És akkor egy csendes nyári napon már üzembe is helyezték a Sorompó (ahogy látható ez a júliusi Szigony Rally videón is). A NÖI, illetve a temető portaszolgálata azonban hiába figyelmeztette szóban az érintetteket, hogy sorompó lesz, az mégis a meglepetés erejével hatott.
Szóval: a NÖI véget vetett annak, hogy ingyenes parkolónak nézzék a Nemzeti Sírkertet. Ott következett be váratlan fordulat, hogy a sorompó felszerelésén, illetve a temetőbeli parkolás és parkoltatás felszámolásán felháborodtak az OTI Székházban működő igazgatási szervek vezetői. Olyan szinten, hogy állami felsővezetőnek minősülő vezető ment személyesen „tárgyalni” (inkább ultimátumot intézni) a NÖI-hez. A NÖI azonban hajtha- tatlan maradt, és a sorompó is maradt… a temetőbeli parkolás pedig megszűnt. Viszont mindenki elsiklik afelett, hogy az érintett terület úgy lett parkolási fizetőövezet, hogy pár „sajátosságot” egész egyszerűen nem vett figyelembe a Józsefvárosi Önkormányzat, illetve a JPSZ. És a sorompónak, illetve a NÖI intézkedésének köszönhetően ismét katalizálódott a probléma – mely abban mutatja meg magát, hogy a valamiért nem fizetőövezet Dobozi és Lujza utca, illetve a Magdolna utca a Fiumei és a Karácsony Sándor között túlzsúfolt az ott ingyen parkoló autóktól…
Viszont ha minden igaz, Józsefvárosban minden közterület parkolási fizetőövezet lesz, még az idén. És akkor más módon fog újra felszínre kerülni az ingázva autóval munkába járó OTI Székházban dolgozók ebbéli problémája – mert az OTI Székházon belül fizikai képte- lenség újabb parkolóhelyeket kreálni. De e helyi sajátosságok piszokul nem érdekelték a Józsefvárosi Önkormányzatot és a JPSZ-t – a következménye mindennek egy több éve görgetett és generálódó problémakör, és a Sorompó a Fiumei úti Temető bejáratánál.
Tudom, hiú ábránd több körültekintést, alaposabb megfontolást, érdemi döntés-előkészítést várni Kocsis Máté csapatától. Viszont a Temetőbe visszaköltözött a csend áhítata és az áhítat csendje a parkoltatással járó gépjárműforgalom helyett.
Frigyesmester
*Szegregátum: szegénytelep, nyomortanya, gettó. Városok, falvak szélein kialakult szegények, etnikai kisebbségek által lakott terület. Szegregátumnak nevezem Józsefváros azon részét, mely a Corvin Sétánytól keletre, a lakóteleptől és a Polgárok Házától délre, a Tisztviselőteleptől nyugatra, valamint a Ludovika és a SOTE Külső Klinikák tömbjeitől északra van. Területi apartheidpolitikának nevezem azt, amikor egy településen belül az adott településrészre tendenciózusan minden tekintetben kevesebb forrás jut, mind fejlesztés, beruházás, fenntartás, településüzemeltetés és szociális ellátások tekintetében