Józsefváros Képviselőtestülete miután október 22-én megalakult, első érdemi ülését tegnap, 2014. november 5-én tartotta. Rövid áttekintés: Az első napirendi pont két órát vitt el, a téma a képviselőtestület szervezete és működése volt. Pontosabban fogalmazva a Szervezeti és Működési Szabályzat módosítása és az új bizottsági struktúra felállítása.
Ezen hosszadalmas vita alakult ki, amelynek lényege az volt, hogy a polgármester előterjesztésével szemben ahhoz ragaszkodtunk, hogy minden képviselő legyen bizottság tagja, továbbá, hogy az ellenzék jelölhessen több külsős bizottsági tagot. Ezt lényegében biztosították, módosításokkal így végül konszenzusos javaslat született a bizottsági struktúrára. Az eljárásokkal és határidőkkel kapcsolatos módosítóinkat, amelyeket Jakabfy Tamás és én tettünk egytől-egyig elutasították.
A zárt ülésen településképi és szociális fellebbezésekről volt szó, amelyekkel csupán annyi nyilvános, hogy másodfokként a KT helyben hagyta a polgármester elsőfokon hozott határozatait. A költségvetés módosításainál mintegy tucatnyi tételre kérdeztem rá, és többnyire kielégítő választ kaptam. Elkértem a szószerinti jegyzőkönyvet, mert tanulságos. Amint elkészül, nyilvános lesz.
Érdekes epizód volt a költségvetési vitában az a hét ház ügye, amelyek apró-cseprő felújításaira Sántháné alpolgármester asszony "talált" az alpolgármesteri keretből 1,3 milliót. Mivel ez a költségvetés-módosítás az elmúlt három hónapról szól, bizonyára semmi köze nincs az önkormányzati kampányhoz a hét társasház alpolgármesteri keretből valamikor az elmúlt három hónapban történt támogatásának...
Persze a kerületi társasházak javítási munkáinak önkormányzati támogatása mindig fontos és támogatandó feladat, csak ez az eljárás, miközben társasházi pályázatot elbíráló munkacsoport üzemel párhuzamosan e feladat ellátására, a demokrácia megcsúfolása. Olyan világra emlékeztet, mint amiről Mikszáthtól a Tisztelt Ház!-ban olvashatunk.
A helyi adórendeletek érdekes kérdéssort nyitottak fel. Bevezeti az önkormányzat a magánszemélyek kommunális adóját azokra a lakásokra, amelyekben a tulajdonosok egyike sem lakik. Magyarul a magánbérlakásokra, önálló albérletekre. Felvetették, hogy ez nem ösztönzi-e az albérletek feketévé alakítását, amelyre Egry Attila alpolgármester pont az ellenkezőjét vizionálta. Nevezetesen azt, hogy a kommunális adó bevezetése inkább a magánbérlakások tisztába rakásához vezethet. Amúgy a jegyző tájékoztatása szerint ez kb. ezer lakást érint Józsefvárosban.
Az energiaracionalizálási KEOP projekt halasztása, a társasháztámogatási rendelet módosítása, az építési szabályzat módosítása, az intézményműködtető központ létszámemelése és a JEB alapító okiratának módosítása, valamint a tűzoltóparancsnokság beszámolója lényegét tekintve mind technikai döntéseket jelentettek, így vita nélkül mentek át.
A napirend végén három képviselői kérdést tettem fel, amelyekre az új SZMSZ szerint 27 napon belül fog a hivatal írásban válaszolni. Ezek az alábbiak voltak dióhéjban.
- A T/1705. sz. törvényjavaslat – közismert nevén az adótörvények – 13. pontjában megfogalmazott terv szerint az 1990. évi C. törvényt, azaz a helyi adókról szóló törvényt úgy módosítja az országgyűlés, hogy bevezeti a települési adót. Települési adót vethet ki az önkormányzat bármire, amit nem terhel törvényben szabályozott közteher. Ez alól két kivétel van mindössze: a szervezetek és a vállalkozók. Kérdéseim: milyen települési adók bevezetését tervezi a polgármester Józsefvárosban? Mikor várhatóak a települési adó rendeletről szóló előterjesztések? (célszerű lenne a költségvetés előtt)
- Lakossági visszajelzésekből tudjuk, hogy sor került már eddig is kilakoltatásokra Józsefvárosban. Kérem, szíveskedjen tájékoztatni arról, hogy milyen kilakoltatásokra került eddig sor, továbbá hány és milyen kilakoltatási eljárás van jelenleg folyamatban? E kilakoltatásokkal kapcsolatban kérem, hogy tájékoztasson arról is, hogy a megvalósult illetve folyamatban lévő kilakoltatások hány kiskorút, fiatalkorút, hátrányos helyzetű fiatalt, halmozottan hátrányos helyzetű fiatalt, illetve speciális nevelési igényű fiatalt érintenek, és miként gondoskodik az önkormányzat a kilakoltatottak lakhatásáról, különös tekintettel a kis- és fiatalkorú érintettekre?
- A Holokauszt gyermekáldozatainak emlékközpontjáról egyelőre még mindig csak látványterveket és újságcikkeket ismerünk. Korábban e tárgyban feltett kérdésemre polgármester úr válaszában arról tájékoztatott, hogy a kerületi önkormányzatnak lényegében semmi köze a megvalósításhoz. Mivel a Józsefvárosi pályaudvar maradványaira épül és a központ kiépítése folyamatban van, kértem, hogy szíveskedjen az önkormányzat nevében részletes tájékoztatást kérni az építkezésért felelős állami szervezettől a központ szakmai tartalmát jelentő történészi koncepcióról, illetve a központ befejezésének és nyitásának várható üteméről és ezt követő működéséről.
A többi érdemi döntést jelentő előterjesztésről egy következő bejegyzésben írok.
Komássy Ákos