A mi Józsefvárosunk

848. Immáron két éve

2019. február 18. - Amijo

Nos, kedves bérlőtársaim, épp két éve töltöttük ki együtt azt a lakossági konzultációs kérdőívet, melyet az önkormányzat a Bérlővédelmi és Lakásfelújítási Program kidolgozásánál kívánt – ahogy állította – "fokozott mértékben" figyelembe venni. Döntsétek el ti, hogy a közösen megfogalmazott észrevételeinkből, mi az, ami meg is valósult az elmúlt két év folyamán.

Az alábbiakban közzé tesszük azt a választ, amit a kerületi közrend javításában teendő lépések kidolgozása érdekében, a lakosságnak eljuttatott kérdőívre adtunk. A kérdőívnek az igen-nemmel kipipálható pontjaira adott válaszainkat itt már csak azért se tesszük közzé, mert a kérdőív nem másolható. Mi csak amúgy is a bérházak rendtartására, lak- hatási körülményeire és közegészségügyi állapotaira vonatkozó tapasztalatainkat akarjuk elsősorban megosztani az önkorival, bár a tágabb értelemben vett általános kérdéseket is megvitattuk, és persze azt mindenki a maga szájaíze szerint válaszolta meg. Mi most csak a JÓZSEFVÁROS fb-oldalán is közzétett, a bérházakra vonatkozó "közös közleményünket" másolnánk be ide teljes terjedelmében:

"Nos, kedves JÓZSEFVÁROS, mi annyira komolyan vettük ezt a nagyszabású Kerületi Konzultációt a Közrendről, hogy néhány, még a Magdolna Program I.-ben alapító résztvevőként közreműködő lakóval úgy döntöttünk, hogy az "igen-nem" kérdéseken túl, megírjuk szerény benyomásainkat az elmúlt 10 év tapasztalatairól, és arról a munkáról, amit a programalapító 4 ház, ebben a sorsfordító programban végzett.

Mert igen, az épp 10 éve (és pár hónapja) megindult MNP I. Program, amelynek "belépő- jét" akkor – ha jól tudom, 21 jelentkező közül – a projektben való tevékeny közreműködés megszervezésével váltotta meg a négy ház, mára egy lakossági közreműködéssel végzett épületfelújítási és szociális programot vitt végbe, vállvetve a "hivatásosokkal," melynek során a pince- és padlástakarítástól kezdve, a korlátfestésen át, az udvari beton gépi feltörésén keresztül a vizes-salétromos falak leveréséig, sokminden feladatot vállaltunk és végeztünk el becsülettel.

Most, 10 év után, azt mértük fel, hogy mi az, ami az eltelt idő során ismét elvégzendő feladatként néz vissza ránk, és kapva a szerintünk is nagyon aktuális alkalmon, szeretnénk gondjainkat megosztani azokkal, akik felelős vezetőként, ezt most igénylik is tőlünk.

Az alábbiakban ezért a kérdőívnek csak a minket, bérházlakókat érintő, saját szavainkkal megfogalmazott szövegű részét tennénk itt közzé, melyben egy közösen fogalmazott, egységes álláspontban egyeztünk meg. Természetesen az online beküldött konzultációs ív kérdéseit is kipipáltuk, ill. azok, akik a kérdésekre más választ jelöltek be a mienkénél, természetesen külön kérdőívet tölthettek ki.

(A fotók 2006. szeptember 9-én készültek a NÉGYHÁZ Egyesület által szervezett Bérlői Bevonással történő munkálatokról a Magdolna Program kezdő házában.)

Íme, az a szöveges rész, amelyikben mindannyian megegyeztünk:

Mint önkormányzati bérlő és mint a Magdolna Program alapító résztvevője, a fenti "igen-nem" válaszokon kívül, csak az ÖNKORMÁNYZATI BÉRLAKÁS-TÉMÁBAN kívánok (2006 óta megbízott lakossági képviselőként is) hozzászólni.

Mindenekelőtt azt tapasztalom, hogy a lakossági konzultációnak már meghirdetésekor is elképesztő hatása volt, amit elsősorban a hozzám e vonatkozásban beérkezett kérdések is igazolnak. Hadd mondjam el pl., hogy e papírt lobogtatva, évek óta felszámolatlan, szeny- nyes lomokat sikerült eltakaríttatnunk egy olyan házban, ahol ezt eddig se szépszerével, se erélyes közbelépésre nem értük el.

Mindez azonban, polgármester úr, kártyavárként fog összeomlani, ha ezt a kezdeménye- zést – mely nagyon helyesen, komoly szankciókat is kilátásba helyez a megrögzött reniten- seknek – nem követik olyan lépések, melyek a közrend betar(ta)tását nemcsak rendészeti eszközökkel akarja elérni, de megvalósítja az élet- és lakhatási körülményeknek azokat az alapfeltételeit is, melyeket a bérházak sokszor sajátosan működő "belső önkormányzata," nem épp legitim eszközök alkalmazásával, a maga illegitim módján értelmezi.

Magyarán, polgármester úr, a bérházaink túlnyomó többségében a "kocsma-diszkó-drog- tanya-bordély" sajátos értékvilága szabja meg a "törvényt," melyben az ott lakók többsé- gének a mindennapi önregenerációs minimum feltételei is hiányoznak, s a "rendtartás" egyetlen alapelve, a puszta (többnyire fizikai) erőfölény. Ezért arra kérjük, polgármester úr, hogy az ök-i bérházakban a most bevezetésre kerülő házgondnoki rendszer kialakítá- sánál, néhány általunk javasolt szempontot is figyelembe venni szíveskedjék.

Mindenekelőtt azt javasolnánk, hogy a gondnoki feladatokat ellátó személyeknek biztosítsanak egy speciális, a társasházakéitól sok tekintetben eltérő fela- datokkal bíró ismeretanyag elsajátítására alkalmas képzés lehetőséget. Eddig ugyanis a meglévő házfelügyeleti rendszerben, ezeket a feladatokat a legelemibb képesítéssel sem bíró háztakarítók látták el, melyet mi sem bizonyít jobban, mint a háztakarítói/házfelügyelői feladatokat egybemosó szerződésük, melyek házfelügyeleti kitételei, gyakorlatilag sosem kerültek végrehajtásra.

Meggyőződésünk szerint viszont egy bérház, melyet nyugodtan nevezhetünk egy, a nap 24 órájában működő üzemnek, nem nélkülözheti a közvetlen, jelenvaló s felelős irányító sze- mélyét, melynek hiánya – a közelmúlt egyik káros örökségeként – beláthatatlan károkat okozott a bérházak épített és szociális "állagában" egyaránt. (Erre csak azt a példát hoz- hatjuk fel, amikor egy "szabadelvű" képviselő a házfelügyeletre vonatkozó igényünket azzal hárította el, hogy "minidiktátorokra (!) nincsen szüksége a lakóknak." Sajnos az akkori programvezér, aki tanácsadóként foglalkoztatta ezt a személyt, a Program tartama alatt következetesen tartotta is magát ehhez az elvhez, még akkor is, amikor ennek tarthatat- lansága teljességgel nyilvánvalóvá vált a Hivatal számára is.)

Ezért – ahogy már Ön is távlati tervbe vette ezt egyszer – javasolnánk a bérházak tervsze- rű, megelőző karbantartásán alapuló hatékony állagmegóvásának, belső rendtartásának és az ezzel összefüggő közegészségügyi helyzetének hatályos módon történő rendezését, melynek a világos feladatmeghatározás és érdemi számonkérés az alfája és omegája.

Ennyit tudtam leszűrni, polgármester úr, mint "tapasztalati szakértő" abból a másfél évtizedes munkából a mostani közösségi konzultáció számára, bár – mint tudja – a konkrétabb javaslatainkkal is szívesen előrukkolnánk, ha igényt tartana rájuk. Mi készek vagyunk rá, bár közünk csak annyi hozzá, hogy mi élünk benne...

Tisztelettel, Budaházy Gusztáv, bérlő
Karácsony S. u. 22."

Elküldve: 2017. február 15-én

Budaházy Gusztáv

A bejegyzés trackback címe:

https://mijozsefvarosunk.blog.hu/api/trackback/id/tr2114634494

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása