Iskoláink: a Fidesz pusztításának első áldozatai
Tegnap indult az új a tanév. És ez sem lesz könnyebb, mint az előző. Mert baj van, nagy baj van az iskoláinkkal. Nem a gyerekeinkkel, sőt javarészt sem a pedagógusok sem a szülők nem okolhatók a bajokért. Orbánék (bár nem csupán az ő saruk) tettek sokat a helyzethez az amúgy is tökéletlen oktatás működőképes rendszerének államosításával, szétverésével.
A PISA-felmérés eredményei egyértelműen kimutatják, hogy a magyar közoktatás nem képes még az OECD országok átlagszínvonalán sem felkészíteni a diákságot. Ráadásul, amit oktatáskutatók idei tanulmányokban kimutattak, az még rémisztőbb, Magyarorszá- gon kasztrendszert tart életben az oktatás. A reziliens diákok aránya (ők azok, akik társadalmi, gazdasági és kulturális körülményeik alapján a legesélytelenebbek közé, felmérési eredményeik alapján viszont a diákok legsikeresebb egynegyedéhez tartoznak) mindössze 4,1 %, amely eredménnyel lassan megközelítjük a legkeményebb latin-amerikai gettótársadalmak mutatóit.
Az alsó ági társadalmi mobilitás mutatóinak vizsgálatából az derül ki, hogy az úgynevezett beragadási mutatók mindegyikében a világ legutolsói között vagyunk. Ez annyit jelent, hogy az a fiatal, aki Magyarországon szegénységbe és nyomorba születik, túlnyomó többségében semmilyen innen kivezető kitörési eséllyel nem bír. S ebben Magyarország már a fejlett világ sereghajtójává vált.
Most leírhatnám, hogy sosem bizonyult életképesnek a Klebelsberg, mint iskolaállamo- sítási intézmény, olyan káoszt, gazdátlanságot és gondatlanságot a magyar iskolákban és az intézmények között, mint ami ma van sem szüleim sem nagyszüleim nem kellett, hogy megéljenek. Értékelhetném a diákbutító tankönyveket, amelyeket most a tanulókra kényszerítenek, a dilettáns intézkedéseket, amelyek hatalmi szóval kivették iskoláinkat a helyi önkormányzatok kezéből.
De ezek csak kevésbé fontos kórtünetek egy olyan helyzetben, amikor tényleg nagyon nagy és alapvető a baj. A gyengébb eséllyel induló családba születő diákokat durva kasztrend- szerbe belekényszerítő iskolarendszer tönkreteszi és felégeti a jövőnket. Mindannyiunk jövőjét. Ma oktatásunk ahhoz segít hozzá, hogy évtizedek múlva egy polgárháború állandó küszöbén élő, latin-amerikai összehasonlításban is a legreménytelenebbek közé sorolt szétesett társadalomban éljünk.
Komássy Ákos
***
A jövő héten párhuzamos tanévet indít az MSZP, az "engedelmesség iskolájával" szemben "a gondolkodás iskoláját" – jelentette be tegnap Hiller István a Práter utcában. A Pál utcai fiúk szobránál közölte, "a gondolkodás iskolájában" a pedagógusok azt mutatják be hétről hétre, tanóráról tanórára, több tantárgyból is, "hogy másképp is, szabadon is lehet." A sajtótájékoztató helyszínéről azt mondta, hogy az éppen a Molnár Ferenc regényében leírt "einstandot" jeleníti meg, amiről ma Magyarországon senkinek sem kell elmagyarázni, hogy mit jelent az oktatás területén.
Ajánlott irodalom (a teljesség igénye nélkül):
- Dzsenifernek neveztek el az Amerika-imádó szüleid? Sebaj... (444.hu)
- Te Coca-Cola-mámorban fetrengő magyar hetedikes! Menekülj! (hvg.hu)