Bár a Képviselő Testület szünetel, a döntéshozatal nem áll le, a Városgazdálkodási és Pénzügyi Bizottság tárgyalja a többnyire helyszíni előterjesztéseket. „Az egyik Önkormányzati lakás bérlője, aki nem lakja a bérleményt, kéri az Önkormányzatot, hogy bérleti jogviszonyát – pénzbeli térítés mellett – mondja fel. 1,6 millió Ft-ot fizetünk a bérlőnek. A lakás jó állapotban van, további 800 000 Ft-os felújítást követően, krízislakás lesz belőle. MSZP és LMP képviselői nem szavaztuk meg.”
Kerületünkben jelentős problémát jelent a köztereinken, lépcsőházainkban szerte szétszórt fecskendők, a drogszemét, a kapualjainkban karjukat szurkáló eszelős tekintetű fiatalok, a mámor áráért bármit elkövetni képes szerhasználók, kontroll nélküli elszántsága, a drogdílerek alpári erőszakossága, velük szemben a rendőrség „mi a nagy halra vadászunk” kifogás mögé bújt tehetetlen tutyimutyisága.
Mindezek ellen Önkormányzatunk legfontosabb tennivalója az elkeserítő droghelyzet miatt kerületünkben is tevékenykedő Kék Pont Alapítvány látványos „ütlegelése”, a lakosság ellenük hangolása, mert az még sem járja, hogy az emberek esetleg az Önkormányzatot hibáztassák. Valójában ez egyszerűen bűnbakképzés!
A munkáját elégtelenül végző rendőrség után, bizony az Önkormányzat a második a felelősök sorában. Ugyanis a drogosok, nem anyaggal a zsebükben érkeznek kerületünkbe, azzal a céllal, hogy részt vegyenek a Kék Pont tűcsere akciójában, hanem azért érkeznek ide, mert széles választékban zavartalanul vásárolhatnak boldog öntudatlanságot. A beszerzés könnyű voltának hátterében a rendőri impotencia mellett, a rendezetlen bérleti jogviszonyok állnak, ugyanis a bérlők által nem használt, illegálisan albérletbe adott, vagy bérlő nélküli üresen álló feltört önkormányzati lakások szolgálnak a drogárusítás telephelyeként.
Most egy lakását nem használó bérlőhöz hozzávágunk 1,6 milliót, máris egy apró, de legalább drága lépést tettünk az illegális albérletbe adás ellen! Elég még néhány száz ilyen remek üzlet, és önkormányzati kezelésbe (értsd: állagmegőrzés nélküli lepusztulás) kerül valamennyi jelenleg üresen álló bérleti szerződéssel terhelt önkormányzati lakás.
Az illegális bérbeadás megelőzésére nem ez a leghatékonyabb módszer. Megtörtént a bérlakásállomány felmérését célzó bérleményellenőrzés. Jogosan fogalmazódnak meg kételyek hogy igazoltatási jogkörrel nem rendelkező személy, valósan tudja-e beazonosítani, hogy a lakásban lakó, megegyezik- e a bérleti szerződést kötő személlyel. Persze a tökéletes eredménnyel záruló bérlemény ellenőrzés sem ér semmit, ha annak tapasztalatait nem követi cselekvéssorozat, ha nincsen egységes, jogilag alátámasztott koncepció, hogy miként lehet felbontani azok bérleti szerződését, akiknek nincsen szüksége a bérlakásra, máshol megoldott a lakhatásuk, és üresen állva hagyják leamortizálódni, vagy a lakótársaik nyugalmát, biztonságát veszélyeztető kétes alakok számára kiadják bérleményüket.
Egy bérleti szerződés nyilván megköveteli a bérlakás funkciójának megfelelő használatot, az életvitelszerű ott tartózkodást. Ha valaki üresen hagyja, vagy kiadja bérlakását, akkor nem a funkciójának megfelelően használja, tehát szerződésszegést követ el. Ezt támogatjuk most 1,6 millió Ft-tal. Az a kérdés is felmerül, ha időnként találunk néhány milliót bérleti jogviszony megváltásra, akkor krízislakások létrehozása céljából, a kevésbé lepukkant lakásaink felújítására miért nem találunk? Miért csak akkor találunk, ha leég egy épületünk? Biztos erről is a Kék Pont tehet!
Szili Balázs