A mai napon akarva, akaratlanul is felhívta a figyelmemet egy helyszínelés maradványa a biztonságos közlekedésre, és megfogalmazott bennem egy kérdést is. A Korányi Sándor utca és Üllői út kereszteződésében ugyanis, az útburkolatra jelölt ábrák, és számok, illetve üveg és roncsmaradványok, törmelékek mutatják, hogy valakik itt nagyon nem jól jártak. A Korányiból az Üllőire való, balra kikanyarodásra eleve sokat kell várni, és "rövid" a lámpa is, így nem meglepő a türelmetlenség.
Sokszor látni, hogy a Korányiból sietve még éppen átférnek a lámpán, hiszen mindenki siet valahova. És úgy tűnik, hogy a helyszínelők is siettek, mert arra már nem volt idő, hogy a "romok" eltakarítása ügyében valakit kihívjanak. Szerintem nem egyedi jelenség ez, így utánajártam kinek, mi is a teendője az ügyben.
Az "5/2004. (I. 28.) GKM rendelet a helyi közutak kezelésének szakmai szabályairól" szabályozás, a takarítás konkrét felelősét nem említi. A legkonkrétabb körülírás "- a közút kezelőjének a helyi közutakat tisztán kell tartania. A közút tisztántartása magában foglalja a közút tisztítását - ideértve a hulladék eltávolítását is -" jó támpontot ad, de itt jöhet a következő kérdés, hogy ki is az út fenntartója, stb.
A gyakorlat szerint a Hatóság – ha helyszínelés történik, és a rendőr úgy ítéli meg, hogy szükséges a takarítás, akkor ő – értesíti a FKF Zrt-t, és megtörténik a kiszállás, takarítás. Komolyabb balesetnél nincs kérdés, mert ilyen esetekben a tűzoltók kezdik meg a takarítást (híradásokból is látszik, hogy az autó hátsó ülésére rakják a széttört lökhárítót, stb.), majd értesítésükre kivonul a takarító csapat. Eszerint csak a kisebb-nagyobb koccanásoknál maradhat el a takarítás, mindaddig, amíg ezt valaki be nem jelenti. A későbbi bosszúságok elkerülése, vagy a civil lelkesedés okán nyugodtan jelentsük az ilyen problémát a FKF Zrt. felé, mert költségünk nem keletkezik belőle. A FKF Zrt. ugyanis Köztisztasági Közszolgáltatási Szerződés keretében, különböző tisztítási munkálatokat végez (ebbe beletartozik a balesetek utáni rendrakás is) Budapest Főváros Közgyűlésének megbízásából.
Az ügyben a 06 1 459 6700 normál tarifával hívható FKF Zrt. telefonos ügyfélszolgálatán (2015.04.24- 13:30) bejelentést is tettem, és igazán ügyfélbarát módon, bejelentésemet megköszönve, gyors intézkedést ígértek.
Az ügyben két tanulság van:
- Közlekedjünk óvatosan, és akkor kevesebb bosszúságunk lesz.
- A fentihez hasonló esetben, hívjuk az illetékeseket, és akkor közterületeink helyzete is rendeződik, valamint másnak nem keletkezik kára egy hátrahagyott "alkatrész" miatt.
Körmendi Gábor Attila